UPDATE ZIE EINDE BERICHT. Je hebt niet in Frankrijk gewoond zonder een flinke staking te hebben meegemaakt. Het is – eindelijk ? – zover. De ‘syndicats ferroviaires’ (spoorvakbonden) hebben een algehele staking uitgeroepen, omdat de Franse overheid voornemens is hervormingen door te voeren in de pensioenvoorwaarden van trein- en metropersoneel. Het komt er nu dus op neer dat een handjevol TGV’s rijdt, naar verluid (wie o wie kan dit bevestigen?) wordt de Thalys ook getroffen en in Parijs wordt de chaos helemaal compleet: er rijden geen metro’s, maar ook geen bussen.

Vergelijkingen worden al getrokken met een staking uit 1995, waar drie weken lang geen metro’s reden. Ik kan het niet meer terugvinden, maar ergens stond geschreven dat er deze week al vakbonden waren die opriepen tot een ongelimiteerde staking ; nu is er enkel een aankondiging voor een 24-uursstaking. In 1995 werd Parijs het toneel van een onvoorstelbaar grote logistieke chaos, hopelijk wordt 2007 hier geen herhaling van. Fiets, waar ben je?

De Velib’ neem ik niet, want het zal onmogelijk zijn om morgenochtend een station te vinden met vrije Velib’-parkeerplaatsen. Dus heb ik maar afgesproken met Isabel om morgen naar Sciences Po te lopen. Naar verwachting zal de wandeling ruim een uur duren. Het zal mij benieuwen. Wellicht kan ik morgen nog mooie plaatjes online zetten van overvolle perrons, waar de mensen bijna vanaf vallen, omdat morgen nog een klein percentage van de metro’s op één van de stations hier om te hoek morgen schijnt te rijden. Mensenmasa’s zullen proberen in één van de schaarse metro’s binnen te dringen. Het lijkt me prachtig om foto’s van deze rijdende sardienblikjes te schieten.

Morgen meer!

Update 18 oktober 2007 (17:22 uur):
Geen volgestouwde perrons om negen uur ‘s ochtends, geen overdreven files. Parijs leek bijna niet anders te zijn dan ik het de afgelopen anderhalve maand heb meegemaakt. Met de benenwagen was ik er in een uur, en met de terugweg heb ik mij van een Velib’ kunnen bedienen. De fiets leek vandaag wel meer in straatbeeld te zijn opgedoemd.

De Fransman kan zich de vraag stellen wat deze staking betekent voor het gebruik van de Velib’. Het is de eerste grote openbaar-vervoer-staking sinds het project is ingevoerd, waardoor menig Parijzenaar waarschijnlijk noodgedwongen kennis heeft gemaakt met het ‘grijze-fietsen-plan’. Wellicht bevalt het wel zo goed, dat het een groot succes wordt!